Ten post jest powiązany z poprzednim, gdzie opowiedziałem swoją historię walki z brakującymi kodowaniami znaków. Dziś pokażę wam jak zrobić swoją własną paczuszkę z kodem platformy tak jak ja to zrobiłem.
Paczki, czy też pluginy to dalej projekty Flutterowe, więc najlepszym sposobem na stworzenie nowego to użycie narzędzia do generowania czyli Flutterowego CLI z odpowiednim szablonem. Domyślny szablon to aplikacja (app), ale my chcemy package, jeśli nie potrzebujesz kodu platformy albo plugin jeśli potrzebujesz. W moim przypadku potrzebowałem więc użyłem plugin.
flutter create --template=plugin awesome_package
Ciekawostka: awesome-package to niepoprawna nazwa Dartowej paczuszki, ale awesome_package już jest OK.
Gdy generowanie się zakończy pomyślnie to wtedy można otworzyć nowy projekt w swoim ulubionym edytorze—w moim przypadku jest to Visual Studio Code.
Struktura projektu jest bardzo podobna do struktury aplikacji Flutterowej. Kod Darta trzymamy w lib, kod platformy osobno w np. android czy ios no i testy w folderze test. Możesz się jednak zdziwić, że w lib nie ma żadnego kodu, który by umożliwiał odpalanie twojego projektu i to ma sens—dziwne by było odpalanie pluginu w jakimś eterze.
Jak w takim razie przetestować manualnie swój plugin? Odpowiedź jest w folderze example w którym jest zainicjalizowana apka Flutterowa, którym celem jest bycie działających przykładem twojej paczuszki. Żyje ona w tym samym folderze i importuje kod paczki relatywnie, więc wszystkie funkcje typu hot-reloading, debugging normalnie działają.
Na początku myślałem, że to strasznie dziwne rozwiązanie, ale później zauważyłem, że jest to naprawdę genialne. To taki ustandaryzowany sposób na dostarczenie przynajmniej jednego działającego przykładu większości funkcji.
Teraz możesz już przejść do tworzenia twojej nowej paczuszki!
Dobra, skończyłeś—co teraz? Najpierw, przejdźmy się po kilku
Wiem, wiem, całkiem sporo tego. Nie musisz się jednak obawiać, bo wszystkie te punkty są w miarę proste. Pamiętaj też, że możesz użyć komendy pub publish --dry-run by sprawdzić jak pub zareaguje a jednocześnie niczego nie wysłać.
Nadeszła ta chwila, żeby zrobić ten ostatni krok. Odpal pub publish i podążaj za instrukcjami, nie zdziw się jeśli coś jeszcze będzie trzeba zrobić. Jeśli wszystko pójdzie gładko to po chwili powinieneś otrzymać maila z potwierdzeniem, że twoja paczka jest opublikowana 🎉
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie oceny analizatora—to jest ta liczba w niebieskim kółku na stronie paczki w pub.dev. Można ją kliknąć i przejść do szczegółów oceny i zobaczyć czy coś można poprawić. Oceny popularności nie poprawisz sam, ale ona bardzo szybko rośnie wraz z użytkownikami. Pamiętaj też, że może chwila minąć zanim analizator wystawi ocenę.
Ostatni krok to podzielenie się swoją pracą ze światem! Ludzie czekają. Twitter, Slack, Discord są perfekcyjnymi miejscami by się pokazać, wystarczy że napiszesz na właściwym kanale i nie będziesz spamował.
Jeśli coś stworzysz to daj mi znać!
Wesołego Kodzenia 💙